Rozwiązania do backupu zyskują coraz mocniejszą pozycję na liście obowiązkowych pozycji firmowych działów IT. Wiedzą o tym producenci, przyciągający klientów funkcjami, z których realnie skorzysta jedynie część ich nabywców. Firma StorageCraft Polska, dystrybutor rozwiązań do tworzenia i szybkiego przywracania backupu radzi, na co warto zwrócić uwagę podczas backupowych zakupów.

1. Rozpoznanie
Zacznij od identyfikacji potrzeb backupowych w swojej firmie. Pomogą w tym określenie ważności chronionych danych oraz zdefiniowanie priorytetów przywracania backupu w przypadku awarii. Z utratą których danych możesz się pogodzić? Jak duża utrata jeszcze nie zaszkodzi twojemu biznesowi? Jak długo możesz pozostawać bez dostępu do swoich systemów? Mając listę swoich backupowych celów łatwiej przystąpić do wyboru narzędzia, które je zrealizuje.

2. Podejście kompleksowe
Jeżeli kluczowa jest dla ciebie ochrona poczty, serwerów bazodanowych i maszyn wirtualnych to sięgnij po narzędzie, którym załatwisz wszystkie trzy potrzeby. Każdy produkt to inna mechanika i możliwości, a podczas awarii lepiej zająć się przywracaniem wszystkiego wedle jednego klucza niż gorączkowym szukaniem podręczników wszystkich zakupionych narzędzi backupu.

3.Funkcje, opcje, ficzery
Ponieważ to głównie funkcje sprzedają produkty backupowe, na rynku jest ich mnóstwo. Należy jednak zachować zdrowy rozsądek: jeżeli ktoś oferuje dwudziestokrotnie większą kompresję niż konkurencja to można sobie zadać pytanie, czy jej skuteczność na pewno chcemy weryfikować na własnej infrastrukturze.

Na pewno jednak warto rozważyć funkcje minimalizujące koszty awarii np. przywracanie backupu z uszkodzonej maszyny na zupełnie inny sprzęt. Ciekawym dodatkiem może okazać się też szybkie odzyskiwanie dostępu do danych w plikach backupu bez konieczności jego przywracania. Umożliwia to m.in. VirtualBoot – funkcja dostępna w rozwiązaniach ShadowProtect firmy StorageCraft Polska.

4.Mam backup i co dalej?
Utworzyłeś już backup, ale co możesz z nim teraz zrobić? Czy da się go bez problemu odtworzyć? Ile to będzie trwało? Gdzie możesz przywrócić swój system? Jak możesz replikować swoje kopie bezpieczeństwa? I wreszcie – ile na nim zaoszczędzisz w przypadku niespodziewanej awarii systemu? Jeżeli producent ma odpowiedzi na wszystkie twoje wątpliwości może to właśnie jego produktu szukasz.

5.Obowiązkowa jazda testowa
Jeżeli wytypowałeś już swoje rozwiązanie kolejnym krokiem powinny być testy, wykonywane – jeżeli to tylko możliwe – przy pełnym wsparciu producenta lub dystrybutora sprawdzanego narzędzia. Ze szczególną ostrożnością trzeba podchodzić do produktów, których nie można wcześniej sprawdzić. Kieruj się zasadą „przetestuj dwa razy, a będziesz musiał kupić tylko raz” .

6.Wsparcie i wdrożenie
Jakim wsparciem technicznym dysponuje wybrany przez ciebie produkt? Czy producent udostępnia polskie materiały? Czy możesz porozmawiać z pracownikiem technicznym we własnym języku? Co ze szkoleniami produktowymi i seminariami, w trakcie których możesz bezpośrednio zagadnąć dostawcę swojego rozwiązania? I wreszcie – gdy już rozwiązanie kupisz – czy ktoś pomoże ci ze sprawnym wdrożeniem nowego produktu w twojej sieci?
Warto też sprawdzić, czy twoje rozwiązanie jest rozwijane zgodnie z zapotrzebowaniem rynku. Jeżeli ostatnia aktualizacja pochodzi sprzed 3 lat można ponownie przemyśleć inwestycję w taki zaniedbywany system.

Powyższe rady mogą pomóc w wyborze optymalnego rozwiązania do backupu i pozwolą uniknąć chybionej inwestycji, bo nawet solidny produkt uznanego producenta może rozczarować odbiorcę, który kupuje go kierując się fałszywymi przesłankami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *