Start » Archiwizacja i kopia zapasowa » Disaster recovery w pigułce, czyli tworzenie planu odzyskiwania danych

Disaster recovery w pigułce, czyli tworzenie planu odzyskiwania danych

„By failing to prepare, you are preparing to fail”
„Jeśli nie udaje ci się przygotować, to przygotowujesz się do porażki”
Benjamin Franklin

Katastrofa może się zdarzyć zawsze i wszędzie. Jej przyczyny mogą się wahać od uszkodzenia sektora w jednym dysku do zniszczenia całej infrastruktury w jakimś regionie świata. Jej konsekwencje mogą sparaliżować jeden krytyczny dla działania firmy serwer lub wyłączyć z użytku kilka całych centrów danych. W większości przypadków nie da się jej przewidzieć, ale można przygotować się, by zminimalizować szkody, które może ona wywołać dla biznesu oraz odzyskać swoje kluczowe dane.

Przygotowując się do odtwarzania danych po katastrofie, należy rozważyć najgorszy możliwy scenariusz. Innymi słowy, należy się przygotować tak, aby być w stanie odzyskać dane w tak samo wydajny sposób niezależnie od rodzaju katastrofy, która nas dotknie. Jednak zanim zajmiemy się samymi przygotowaniami, przyjrzyjmy się kamieniom milowym tej dziedziny.

„A goal without a plan is just a wish”
„Cel bez planu to tylko życzenie”
Antoine de Saint-Exupéry

Skuteczne odzyskanie danych jest możliwe tylko, jeśli ma się plan. Taki plan powinien być jasny, czytelny, kompleksowy i powinien pokrywać wszystkie punkty strategiczne. Innymi słowy, musisz znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jeśli coś się wydarzy, jak długo zajmie mi odzyskanie danych biznesowych? Jak to przełoży się na mój biznes w przyszłości?
  • Jak wznowić działanie po disaster recovery?
  • Ile kosztuje mnie brak dostępu do moich danych krytycznych przez pewien czas?

Plan disaster recovery

Żeby odpowiedzieć na te pytania – potrzebujemy planu, który powinien zawierać kilka kluczowych punktów:

  • Procesy krytyczne dla biznesu: zidentyfikuj, które procesy w twojej firmie są krytyczne dla działania twojego biznesu i jak długo firma jest w stanie funkcjonować bez nich. Stwórz listę aplikacji priorytetowych oraz zdefiniuj te, które muszą zostać odzyskane w pierwszej kolejności.
  • Backup danych i jego harmonogram: zidentyfikuj, które dane muszą być chronione i utwórz dla nich harmonogram backupu.
  • Strategia: Ustal techniki odzyskiwania danych, które mają zastosowanie w przypadku twojego biznesu.
  • Konfiguracja sprzętowa: ustal sposoby ochrony konfiguracji krytycznych dla działania twojego biznesu serwerów, hostów czy innego sprzętu.
  • Lokalizacja danych: zdefiniuj, które dane mogą być przechowywane w siedzibie firmie, a które poza nią oraz w jaki sposób będziesz je przechowywać.
  • Maksymalny czas na odzyskanie twoich danych: zdefiniuj czas potrzebny na wykrycie awarii oraz jej naprawienie.
  • Maksymalny czas pomiędzy dwoma kolejnymi backupami: zdefiniuj ilość danych, którą możesz stracić.
  • Szkolenie załogi: zdefiniuj jakie szkolenia dla operatorów i administratorów są potrzebne, aby mogli oni szybko i efektywnie działać w przypadku katastrofy. Jak będziesz szkolił swoich pracowników aby wiedzieli jak reagować podczas awarii i szybko wrócić do działania po jej zakończeniu? Ustal jak często takie szkolenia miałyby się odbywać.

„Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe”
„Daj mi sześć godzin na ścięcie drzewa, a pierwsze cztery z nich spędzę na ostrzeniu topora”
Abraham Lincoln

Przygotowując się do disaster recovery, musisz polegać na odpowiedniej technologii. Twoja firma powinna zawsze być na bieżąco z dostępną technologią by sprostać wyzwaniu. Nie popadaj w rutynę, nie zakładaj, że awaria cię nie dotknie, lub, że sobie z nią bez trudu poradzisz. Testuj i modyfikuj swój plan działania w przypadku disaster recovery aby zrozumieć jak ma on być wykonany. Ulepszaj swoje techniki odzyskiwania danych i zawsze pilnuj aby „twój topór był ostry”!

Po odzyskaniu danych nadal musisz współpracować z klientami, dostawcami, świadczyć swoje usługi, otrzymywać i wykonywać płatności, itd. Także nawet w trakcie twojej awarii, twoi klienci nadal muszą robić to, co robili, a ty nie możesz sobie pozwolić aby ich stracić.

„Organize, don’t agonize”
„Organizuj, nie zadręczaj się”
Nancy Pelosi

Nigdy nie zapominaj o czynniku ludzkim. Człowiek potrafi być najsłabszym elementem każdego, nawet najlepiej przemyślanego i zorganizowanego systemu. Awaria zawsze jest stresująca. Oznacza to, że twoi pracownicy BĘDĄ zestresowani, mogą także mierzyć się z gniewem, strachem czy frustracją. Dlatego właśnie bardzo istotne jest to, aby zadbać o dobre wyszkolenie pracowników, by potrafili radzić sobie ze stresem, by znali procedury i byli w stanie kontrolować sytuację. Dobry plan pomoże twoim ludziom być spokojniejszymi w trakcie awarii, a dobrze wyszkolona załoga, da tobie spokój, że plan będzie odpowiednio realizowany.

Twoja firma powinna prowadzić cykliczne szkolenia z realizacji stworzonego planu disaster recovery, aby każda osoba znała swoje miejsce w tym planie i wiedziała jak się zachować, gdy przyjdzie co do czego. Powtarzaj swój plan, testuj go, analizuj błędy, identyfikuj słabe punkty i wprowadzaj usprawnienia.

Wnioski

Plan odzyskiwania danych w przypadku katastrofy jest bardzo ważną częścią ciągłości biznesowej. Nie posiadanie go może doprowadzić twoją firmę lub twoich klientów do poważnych kłopotów finansowych lub straty reputacji. Sukces przeprowadzenia procesu odzyskiwania danych w przypadku katastrofy jest zależny od czasochłonnych przygotowań do tego wyzwania. Plan powinien być dobrze przygotowany, udokumentowany i powinien być pod ciągłym nadzorem, dzięki któremu, w razie potrzeby, zostanie odpowiednio skorygowany. Istotna są też inwestycje w sprzęt, dzięki którym w twojej firmie będzie obecna godna zaufania technologia, która będzie w stanie awarii się oprzeć. Oczywiście bardzo ważne są szkolenia pracowników w firmie, dzięki którym będą znali obowiązujące procedury, co pomoże uniknąć paniki i frustracji.

 

O Jakub Stachecki

Jakub Stachecki
Świeżo upieczony mąż, opiekun psa mylonego z lisem, miłośnik górskiego trekkingu, fan angielskiej piłki nożnej oraz urządzeń Apple'a. Zawodowo handlowiec w firmie FEN. Lubi nawiązywać nowe znajomości i eksperymentować w kuchni, a swoje wynalazki testuje na żonie.